El bandero no es pot estar d’emetre la seva opinió sobre el recentment signat traspàs de rodalies.
.
Les condicions en les que es troba la gestió de la xarxa ferroviària del Estat sempre m’havien fet pensar que aquest seria un traspàs gairebé impossible si es volia treure alguna cosa de profit.
.
Per això, en primer lloc, us presento resumidament el actual sistema de gestió d’aquesta xarxa, que està molt condicionat per la decisió del Parlament Europeu de liberalitzar el transport ferroviari.
.
La liberalització del ferrocarril passa per l’existència d’un ens que controli la xarxa ferroviària (vies, estacions, terminals de càrrega, etc.) i que doni permisos per circular a diverses companyies ferroviàries que competeixin entre elles oferint serveis ferroviaris. Per aquests permisos de circulació aquest ens ha de cobrar, i amb aquest ingressos realitzar el manteniment de la xarxa ferroviària, estacions, etc.
.
Per tal de portar aquesta teoria a la pràctica, l’antiga RENFE el 1 de gener de 2005 es dividí en dues empreses:
* ADIF: administradora de la xarxa i encarregada de donar permisos i cobrar canons.
* Renfe Operadora: companyia de serveis ferroviaris
Dit d’un altre manera, l’ADIF es quedà les vies i les estacions i Renfe Operadora els trens.
.
A més l’Estat i Renfe Operadora signaren el Contrato-Programa 2.006-2.010 on s’estableixen els objectius, obligacions i compromisos entre l’Estat i Renfe Operadora fins el 2.010.
.
Amb aquest marc, el traspàs de rodalies era una missió impossible. Doncs per una banda era evident que el Ministeri no faria res per que l’ADIF es desprengués de les vies per on circulen els trens de rodalies, doncs part d’aquestes serveixen a molts d’altres serveis (regionals, mercaderies, llarga distància, etc). I, per altre banda, els serveis de Renfe Operadora estan lligats al Contracte-Programa ja signat.
.
D’acord amb això, potser el millor hagués estat no reivindicar el traspàs i fer un rigorós seguiment de les inversions del Estat en la xarxa i dels serveis prestats per Renfe Operadora, exigint el compliment dels estàndards de qualitat dels que Renfe Operadora fa gala en altres territoris.
.
Però si per motius electorals era necessari reivindicar el traspàs, el bandero confiava que des de la Generalitat es treballaria en les següents línees:
1. Aconseguir la cessió per part d’ADIF de les estacions en les que majoritàriament operen serveis de Rodalies. És evident que l’ADIF no cedirà Sants, però per què no Gavà?
2. Aconseguir tenir veu i vot en els òrgans de govern de l’ADIF pel que fa a la infraestructura que passa pel territori català.
3. Treballar per que amb posterioritat del 2.010, un cop finalitzat el contracte-programa, una part de Renfe Operadora passes a dependre de la Generalitat (personal, trens, tallers, etc.) i disposéssim del nostre servei de rodalies.
En canvi pel que es desprèn de les noticies i notes de premses disponibles a dia d’avui, el traspàs consisteix únicament en adquirir la Generalitat els drets i obligacions que l’Estat tenia al contracte-programa i això dona dret als següents punts:
* Regulació del servei
* Inspecció dels serveis i regim sancionador per infraccions
* Establiment de tarifes
* Aprovació de les condicions generals dels contractes de transport de viatgers
* Establiment de serveis mínims en cas de vaga
* Resolució de reclamacions de viatgers
D’aquest llistat l’únic que pot ser interessant és el primer, i encara ens han d’explicar en que consistirà. El que és segur és que la Generalitat no decidirà ni amb quins tren opera Renfe a Catalunya.
Blog dedicado a curiosidades del pasado, presente y futuro de la red ferroviaria de Barcelona, especialmente la subterránea.
Otra moto vendida,
ResponderEliminaral bonito perro piloto...
Tens tota la raó. Ja fa temps que penso que radera de tot aquesta operació de propaganda de la Generalitat, només hi han raóns electorals i l´oportunitat de crear una gerencia de transports complertament inútil i on es poden col.locár uns cuants funcionaris més, segurament parents o conegúts d´algú a la casa gran. Si no tením el control de la xarxa d´instalacións, ¿que es el que tením?.
ResponderEliminarÉs evident que en una situació de monopoli de facto, les competències que la Generalitat rep de l'Estat tenen molt de virtual. Però és que la situació real en què es troba l'Estat es la mateixa. Altrament seria si haguéssin diverses companyies operadores en condicions de competir per assolir l'adjudicació del servei de trens. Però aquesta situació no es dona enlloc a Europa, llevat -crec- de la Gran Bretanya. I és clar que per les característiques del servei i les grans inversions que s'han de fer (material mòbil) això serà així, encara per molts anys. És el que hi ha!
ResponderEliminarDiògenes, estic d'acord amb tu que el monopoli dificilment es trencarà. Però el problema del traspàs és que el monopoli el continuarà controlant Madrid.
ResponderEliminarPer exemple el transport a la xarxa de FGC és un monopoli, però el controla la Generalitat.
Però les rodalies a la xarxa de via ample, les de RENFE, malgrat el trasàs les continuarà controlat en una gran mesura Madrid, doncs la gestió de les vies i estacions no s'ha traspasat.
Si en el fons tot és política... millor dit, fer verue que fem política per mantenir la cadireta calenta i que no ens la moguin... és vergonyós!!!
ResponderEliminarEn qualsevol cas, des del meu punt de vista, crec que s'hauria d'haver anat en el sentit d'exigir eficiència i manteniment d'un servei del que en depèn gran quantitat de la pobliació de l'àrea metropolitana i no anar amb les banderes demanant traspassos que després no tindrem capital per mantenir i tornarem a fer la pilota grossa de que a Madrid ens tracten malament... Ja n'hi ha prou d'anar fent sempre el ploricó!!!
Molt bon any a tots!!
sps
Tant de bo m'equivoqui... però és que molt me temo que una cosa que va com va (eufemisme del dia) passarà a anar igual de malament si hi ha sort o pitjor si no n'hi ha...
ResponderEliminarAnónimo, estic plenament d’acord amb tu.
ResponderEliminarMarta, també estic d’acord: el invent polític d’aquest traspàs no garanteix en res que la cosa millorarà, serà qüestió de sort.
El cas és que han aconseguit "quelcom" que des del seu punt de vista els dona legitimitat per emetre el titular de que "S'ha obtingut el traspàs de Rodalies". Vergonyós.
ResponderEliminarEm pregunto si cap mitjà de comunicació s'ha molestat en explicar el veritable contingut de tota aquesta farsa...
De moment (i per desgràcia en sóc usuari assidu), haurem de pagar el fabulós regal de comiat de la p.t. Renfe: un 6% de pujada de tarifes.
ResponderEliminarL'increment (o millor, decrement) de la qualitat del servei és inversament proporcional al del bitllet. Quant més puja el bitllet trens més bruts, sense vigilància, retards habituals, anar dret al vagó, mala informació i temps de trajecte de fa dos segles (sense exagerar).
Us puc avançar el que passarà a Rodalies aquest 2010: res de res! Que precisament no és massa bo pels que l'usem, oi?